donderdag 4 april 2013

Kroontje haken!

30 april 2013 vindt de troonwisseling plaats en krijgt Nederland weer sinds lange tijd een Koning.
Speciaal voor dit unieke evenement hebben wij een leuk kroontje ontworpen.
In vrolijk oranje en met een veiligheidsspeldje aan de achterkant, is het een leuke en originele broche om te dragen op K(r)oningsdag! Heel veel plezier en succes!


Benodigdheden: schaar, haakgaren, haaknaald nr. 3, veiligheidsspeldje, stompe naald.
Maak een beginlus en haak 10 lossen (dit is incl. de keerlosse).
Haak 3 toeren vasten.  
(Zoals gebruikelijk bij vasten haken begin je elke toer in de 2e steek vanaf 
de haaknaald en haak je aan het einde van de toer altijd een keerlosse!)
Haak 8 lossen en keer je werk.
Haak een stokje in de vierde vaste van de voorgaande toer (zie hieronder).

Haak 6 lossen.
Sla één steek over en haak weer een stokje (zie hieronder).

Haak 8 lossen.
Haak een halve vaste in de laatste steek van de vorige toer. Haak vervolgens één losse.
Keer je werk.
Haak 8 vasten om het eerste boogje.
Om het middelste boogje: 3 vasten, 3 lossen, 
halve vaste in de 1e losse (picot) en daarna weer 3 vasten.
Om het laatste (linker)boogje haak je 8 vasten.
Haak een halve vaste aan de zijkant v/d laatste steek van de 3 toeren vasten.
Haak een losse en trek die aan (= afhechten) 
en knip vervolgens je draad lang af.
Naai hiermee een veiligheidsspeldje op de achterkant vast. 
Werk losse draden netjes weg.
Je broche is klaar! Lang leve de Koning(in)! 

En hierbij ook nog een aantal leuke varianten:

 Haak de 10 opzet-lossen met blauw; haak daarna één toer blauw; één toer wit en één toer rood.
Haak de rest van het patroon (zoals hierboven beschreven) in het oranje of elke andere gewenste kleur.

Haak i.p.v. drie toeren vasten TIEN toeren vasten.
'Flap' de onderkant om een diadeem en naai vast.

Versier je kroontje met kraaltjes of (zoals hierboven) pailletjes 
om er een echt Bling-Bling kroontje van te maken ;-) !
 
Vond je het patroontje leuk? Like ons dan op Facebook, zodat je automatisch 
op de hoogte wordt gehouden van al onze andere haakpatronen en activiteiten!

57 opmerkingen:

Greco-Crochet zei

Wat een leuk idee! Bedankt voor dit leuke patroontje.

Anoniem zei

enorm leuk

lieve groet jenneke

wilma zei

Geweldig patroontje!!!!!

liesbeth zei

Ik zag het vanmorgen op de site staan wol gekocht en heb er al 24 klaar,
dit gaat echt snel.
Ik maak er 100 voor een koor in Schiedam wat op de kroning dag gaat zingen op de markt.

handysandy zei

super leuk idee, bedankt voor het delen! Fijn weekend en groeten van Sandra

arianne zei

Wat ontzettend leuk! Nog 76 te gaan... :-). Mocht je in de gelegenheid zijn een foto te maken van het koor met kroontje, graag!

Muts en meer...haken zei

Wat lief dat je dit deelt, ik ga morgen even een linkje plaatsen,geweldig!!!

marjan zei

patroontje staat ook in de libelle met link van jullie,CCCmet mijn dochter aan de slag gegaan

Jenny zei

Wat een ontzettend lief patroontje en wat leuk dat je het deeld, heel erg duidelijk! Leuk ideetje voor de meiden op de camping, elk jaar staan we op ons plekje en elke keer probeer ik anders te maken voor ze voor koninginnedag, dan is dit wel super!!
Ga zo gelijk aan de slag!!
Groetjes Jenny
www.creamijn.nl

Irina zei

O wauw! Veel mooier dan de mijne!!! Bedankt voor het delen! Ga gelijk aan de slag!!!

Moos zei

Geweldig!!!!!!

Dank voor het patroontje!
Echt onwijs leuk!!!!!!

ikkus zei

Bedankt voor het patroon, ik ben nog niet zolang aan het haken, door de foto uitleg snap ik het precies.
Ga hier mee aan de slag.

gr jacoline

Het lieve leven... zei

echt heel leuk, ga ik zeker haken! Dank voor het patroontje, groetjes Petra

Ineke zei

Wat een leuk patroontje voor een klein kroontje, dank je wel voor de uitleg.

Syllys zei

Leuk en bedankt voor het delen...

Grtjs Syl
bysyllys.blogspot.nl

ByRinske zei

Bedankt voor het leuke patroon!

zonnekindpop zei

Een super goed kroontje dit. Ik ga hem haken en ik zal hem aan mijn oranje tak voor het raam hangen.
Ik ben een nieuwe volger. als de oranje tak hellemaal klaar is dan zet ik die op mijn blog . dus hou mijn blog in de gaten. Ik verwelkom jullie als nieuwe volger van mijn blog.
Groetjes ut Ljouwert Hendrika

Unknown zei

Super! Ik ga het straks proberen. Bedankt!

Nicole zei

Superleuk, dank je wel voor het patroon. Je hebt er weer een fan bij!!!

Willy zei

Leuk! Ik ben nog helemaal geen ster in haken...maar zo moet het lukken!

jacelina zei

super leuk én duidelijk patroontje!

Arianne zei

Een beetje overweldigend is het wel... maar wat zijn we ontzettend blij met al jullie enthousiaste reacties en lieve commentaren! Heel Nederland met een gehaakt kroontje opgespeld, dat wordt vast een fantastische K(r)oning(inne)(s)dag :-))
Oukje en Arianne

Atalanta zei

Hier nog een enthousiaste haakster die gauw aan de slag gaat met het kroontje. Heel erg leuk en zo makkelijk om te maken.
Dit wordt een hele gezellige inhuldiging met overal jullie kroontjes!
Wij vieren het in Stadskanaal, ben benieuwd of ik daar nog mensen tegen kom...

Elisabeth Andree zei

Super leuk patroon voor een super leuk kroontje. Dank je wel voor je mooie tutorial!

Anoniem zei

Hij is echt schattig! Ik heb hem ook met gouddraad gehaakt, dat geeft ook een leuk effect.
Groetjes, Machteld.

Keet zei

geweldig leuk! dank je wel!

Alexandra zei

Wauw wat mooi, leuk ga het maken voor mijn dochter...
Bedankt voor het delen van het patroon :))

Lieve groetjes

marike zei

Geweldige tutorial, dames! Ik heb 'm met veel plezier gehaakt. Lekker makkelijk en snel. Daar zal ik er zeker meer van gaan maken. Trots op jou, zus!
Marike (de zus van Arianne dus)

Mariëtte zei

ZO SCHATTIG
IK GA HEM VANDAAG METEEN MAKEN !!
BEDANKT VOOR DIT LIEVE PATROONTJE

MARIETTE
www.mariettedesign.blogspot.com

Linda zei

Bedankt voor dit leuke patroontje!
Duidelijke uitleg.
Groet, Linda

Margaret zei

Zag dit leuke kroontje via een ander blog en ben meteen hier gaan kijken. Heb hem al gemaakt want ik wil er graag een op mijn werkpak. Bedankt dat je dit wil delen met ons.

Jos van KloskaCreAtief! zei

wat ontzettend leuk, net begonnen met haken, misschien toch maar extra hard oefenen voor het einde van de maand

.♥.Gaby.♥.Homestyle.♥.. zei

Wat leuk dit kroontje♥ heb het meteen eentje gemaakt in roze ha ha ..;
Super♥ Bedankt♫ ..maak er meteen voor mijn kleindochters in Oranje ..;))
Ga je mooie♥ blog♫ ook volgen.. Fijn Zonnig♥ weekend Liefs ♥ Gaby..;))

Ingrid zei

Ook eentje gemaakt: http://www.facebook.com/photo.php?fbid=4893986069031&set=a.3322514783231.2134102.1279175597&type=1&theater
Dankjulliewel!

Marianne mjmb zei

Dank je wel voor dit mooie patroontje. Je uitleg is heel duidelijk! Super!

MissRianne zei

Ik krijg het niet voor elkaar om het speldje er mooi aan te hechten. En ik las ergens dat je het spelde je er ook in kan haken. Maar... Hoe krijg ik dat voor elkaar? ;)

Het kroontje is wel super leuk trouwens!

hennie zei

O wat is dit leuk zeg en wat een geweldige uitleg.
Dank je wel.
Groetjes hennie.

Anoniem zei

Gewoon super leuk en makkelijk!

MelissaDaams zei

Super lief

Lianne zei

Echt zo leuk! Net nog even twee gemaakt! Voor de kroningsspelen. :-) voor mijn twee buurmeisjes

creaties van kokosnoot zei

Wat een leuk patroontje en zo snel te maken.
Alleen krult mijn kroontje heel erg om, waardoor het niet zo leuk is als broche te gebruiken.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat het recht blijft of weer recht wordt?

Hartedief zei

wat een super lief kroontje, ben gelijk aan het haken. Voor maandag op mijn werk: iedereen een kroontje op.
dank je wel voor het patroontje!

Hartedief zei

wat een super lief kroontje, ben gelijk aan het haken. Voor maandag op mijn werk: iedereen een kroontje op.
dank je wel voor het patroontje!

arianne zei

@creaties van kokosnoot: je kunt je haakwerk altijd blocken, of je legt het kroontje een tijdje onder een heel dik boek. Dat wil bij ons ook nog wel eens werken ;-)
PS: je blockt haakwerk van katoen bijvoorbeeld handig met een stevig kussen met een handdoek erover heen: zet het kroontje vast met spelden in de juiste vorm en maak het een beetje nat (bijvoorbeeld met de plantenspuit).

clara zei

Kreeg het patroon uit de Linelle, heb er al heel wat gemaakt en veel memsen blij gemaakt. Dank voor dit leuke patroontje!

Chris en Karin zei

Heel leuk! Bedankt

Chris en Karin zei

Heel leuk! Bedankt

AP zei

Leuk hoor en bedankt! Idee kwam van n moeder van school, even Google en ik kwam hier... stijfsel is ook n idee

Stacaravanner zei

Ik zag dit kroontje op een baby slabbetje, hier het patroontje, dus ik ben meteen aan de slag gegaan. Het kroontje komt samen met gehaakte hartjes op een boxkleed als kraamkado.

Stacaravanner zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Svetlana zei

heel erg bedankt voor het uitstekende idee van een kroon

Unknown zei

Wat een leuk patroon, bedankt voor het plaatsen, duidelijke beschrijving met foto's.
Een broche voor mijn dochter gemaakt voor Koningsdag, met rood wit blauw linten er onder en een gouden paillettenrand.

Ilse * BY IK * zei

Dank je wel voor het delen van dit patroontje!
Ik maakte sleutelhangers van de kroontjes voor het prinsessenfeestje van mijn dochter.

http://by-ik.blogspot.nl/2014/10/prinsessenfeestje.html

Unknown zei

Wonderful pattern! I really enjoyed making it and I featured it in my blog here http://velenas.blogspot.ru/2014/12/the-crown-jewel.html

Handwerkcafé Brouwershuusken zei

Super leuk. Ga ik met de kinderen van het kinderhandwerkcafe Brouwershuusken uitproberen.
https://handwerkcafe.blogspot.nl

Simone de Klerk zei

7 jaar later wordt dit kroontje nog steeds leuk gevonden. Ik ga er een aantal haken voor een familie bingo via beeldbellen. Bedankt!!!

Dagar Magar zei

You already know thus significantly on the subject of this subject, produced me in my view consider pirate bays proxy from a lot of various angles.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...